onsdag 27 oktober 2010

uppgift 5

Min kundgrupp är ungdomar. Mina klänningar är inte ett impuls köp kanske, tillexempel som när man går in i H&M och köper en tröja. Mina klänningar köper man kanske till studenten, skolbalen, fester eller bröllop. Önskemålet är att kunden vill känna sig lite extra fin. Doms behov är nog ett planerat köp.

Min kundstrategi är relationsmarknadsföring, ja kommer att marknadsföra mig på Facebook och kända bloggar för det är just där ungdomarna finns. Man kan också skicka internetreklam eller skicka direktreklam, till personer som är födda ett viss årtal.
Min konkurrent butik är Gina tricot. Eftersom att Gina tricot också säljer fina festklänningar, fast billigare än mina. Men det som är bättre hos mig är att mina klänningar har bättre kvalité.

Gina Tricots fördel är att, dem finns överallt och kanske finns nära där varje ungdom bor. Men det som är nackdelen är att alla har nästan lika dana kläder som köper från gina. Om kommer det ut en jätte fin klänning, och några har köpt den. Efter en vecka har nästan alla lika dan. Och det är tråkigt om man ska ha likadana kläder.

Styrkor:mina kläder har bra kvalitet och går inte sönder lätt alls.
svagheter:min svaghet är nog att min butik bara finns i stan, svårt för dom som bor i Göteborg att köpa mina saker
möjligheter: om det går bra så ska ja kunna öppna en till buktik i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar